Aleš Kurt je priznati bosanskohercegovački filmski i kazališni redatelj i scenarist. Osim toga, od 2016. godine obnaša i funkciju direktora kultnog sarajevskog kazališta SARTR. Profesionalno se bavi filmskom i kazališnom režijom, a djeluje kao slobodni umjetnik. Iako je aktivniji u svijetu kazališta, široj je javnosti poznatiji po svojim filmskim ostvarenjima.
Obrazovanje
Aleš Kurt je akademski obrazovan redatelj, a svoju je diplomu stekao Akademiji za kazalište, film i televiziju u Beogradu 1992. godine. Prije toga, pohađao je Prvu Gimnaziju u Sarajevu.
Privatni život
Aleš Kurt rođen je 1965. godine u Zenici. Po završetku studija režije u Beogradu nekoliko je godina (točnije, od 1992. do 1996. godine) izbivao iz rodne Bosne i Hercegovine te je putovao Europom. Nakon toga se vratio u Zenicu kako bi u rodnom kraju uprizorio svoje najnovije redateljske uratke za kazalište – predstave Pad i Macblettes.
Kao glavne uzore i inspiraciju za vlastiti rad, Kurt navodi slikara Ibrahima Ljubovića i filmaša Ivicu Matića.
Aleš je oženjen bosanskohercegovačkom glumicom Belmom Lizde-Kurt. S njom dobio sina Jana Isaka i kćer Umu.
Posao
Aleš Kurt se svojim prvim filmskim uracima domaćoj publici predstavio još na samom početku devedesetih godina, u jeku eskalacije ratnog stanja na Balkanu, prije nego li je nekoliko godina proveo živeći u inozemstvu. To je utjecalo na njegov rad, pa se ponovno više aktivirao u svijetu filma tek po ulasku u novo stoljeće.
No, ostatak njegove filmografije jasno ukazuje na to da rat nije bio jedini faktor koji je utjecao na ovoliki Kurtov period neaktivnosti u filmskom svijetu. Aleš Kurt se, naime, i nakon devedesetih suzdržavao od filmske hiperprodukcije, u pravilu na tržište izbacujući nove filmske uratke s razmakom od nekoliko godina.
Njegova filmska i kazališna ostvarenja uglavnom se odlikuju društveno angažiranom i socijalnom tematikom općenito.
Aleš Kurt je autor sljedećih filmova i serijala: Istočno od istoka (1990., režija i scenarij), Prokleta je Amerika (1992., jedan od režisera i scenarista), Lutkokaz (2001., režija), Rolo Koster (2008., režija), Hranoljupci (2009., režija), Akumulator (2011., režija i scenarij)., Japa i Sipa (2013., režija i scenarij), Top je bio vreo (2014., jedan od scenarista).
Autor je i nekoliko dokumentarnih filmova, poput ostvarena Šta se desilo sa mojim prijateljima (1995.), Portret reditelja (1998.), Bahtalo drom (2003.) i Sretan put, bubamaro (2004.).
Također, Aleš Kurt je i istaknuti kazališni redatelj i scenarist. Njegove predstave u Bosni i Hercegovini među kazališnom publikom obično postižu odličan uspjeh, a neki od njegovih zapaženijih kazališnih naslova uključuju dramska ostvarenja Stop-mašina, Dijalog u paklu, Pucanje duše, Kad bi ovo bila predstava, Orlando Furioso, Balkanski đavo sram i Jedvanosimsoboakalomistobo.
Osim autorskih predstava, režira i uprizorenja kazališnih klasika poput Shakespeareovih komada, ili scenskog uprizorenja Bulgakovljevog romana Majstor i Margarita.
Posljednjih godina preuzeo je i funkciju direktora kultnog Sarajevskog ratnog teatra (SARTR), koji je u četiri godine ratne opsade grada uprizorio oko dvije tisuće kazališnih predstava. Također, pokrenuo je i Aparat Teatar, u sklopu kojeg stvara i uprizoruje predstave za dječju publiku.
Aleš Kurt je 2015. godine bio jedan od pokretača i organizatora sarajevskog Festivala ulične umjetnosti (FUU), koji je zamišljen kao multimedijalni umjetnički festival koji umjetnost približava građanstvu.
Najveća postignuća
Dobitnik je više priznanja za autorska ostvarenja u filmskom i kazališnom mediju. Primjerice, njegova hit-predstava Jedvanosimsoboakalomistobo proglašena je najboljom predstavom na 17. Festivalu bosanskohercegovačke drame.
Autor: B.K.
Komentiraj